Wydarzenia

Zobacz wszystkie

Mateusz Kowalski: Meditatio Passionis

Zdjęcie wnętrza Bazyliki kościoła pod wezwaniem św. Stanisława w Lublinie. Bogarto zdobione wnętrze w stylu renesansu lubelskiego.

Transmisja online – Facebook Klasztoru

Bilety:

wstęp wolny

Terminy:

2025-03-15 — 19:15

Koncert otwierający 25 edycję Festiwalu Wielkopostne Śpiewanie w wykonaniu solisty, Mateusza Kowalskiego.

Meditatio Passionis to połączenie dawnych pieśni pasyjnych od XVI do XVIII wieku – zarówno katolickich, jak i protestanckich – oraz tradycyjnych, polskich pieśni na Wielki Post. Artysta zaśpiewa oraz zagra na instrumencie dawnym viola da gamba, popularnym w okresie renesansu i baroku.

Viola da gamba pełni w programie koncertu podwójną rolę – towarzyszy akompaniamentem śpiewowi oraz niejako sama „medytuje”, wykonując instrumentalne opracowania tych tradycyjnych melodii, których tytuły nie zostały ujawnione słuchaczowi w programie. Dzięki temu uczestnik koncertu, z jednej strony jest każdorazowo zaskakiwany, z drugiej – znając dobrze teksty opracowanych instrumentalnie pieśni – ma możliwość rozważania ich treści w swym sercu i umyśle. Praktyka wykonywania pieśni do własnego akompaniamentu na violi da gamba jest potwierdzona w XVI i XVII-wiecznych źródłach włoskich, angielskich oraz francuskich.
Program koncertu:
1. Dobrotliwość Pańska – m. C. Bazylik (1535-1600)
2. Meditatio I
3. O Jezu jakoś ciężko skatowany – m. rękopis klarysek gnieźnieńskich, ok. 1600 r.
4. t. kancjonał staniątecki, 1586 r.
5. Meditatio II
6. Zemdlony Jezus – m. rękopis sandomierski, 1714 r.
7. O żałości, o gorzkości (O Traurigkeit) – m. rękopis berliński, ok. 1670
8. Meditatio III
9. Najdroższy Jezu (Hertzliebster Jesu) – m. rękopis berliński
10. Meditatio IV
11. Wszyscy Mieszkańcy dworu niebieskiego – m. rękopis klarysek gnieźnieńskich
12. Gorzkie żale przybywajcie – m. rękopis sandomierski
13. Meditatio V