Wydarzenia

Zobacz wszystkie

OpFest50

Na przełomie września i października odbędzie się OpFest50, czyli festiwal teatralny poświęcony twórczości Janusza Opryńskiego, zorganizowany z okazji jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej reżysera. Wydarzenie, organizowane przez Teatr Stary w Lublinie, poprzedzi 30. edycję Konfrontacji Teatralnych. Będzie to pierwsza i być może jedyna szansa na spotkanie z twórczością Janusza Opryńskiego w tak szerokim ujęciu.

PROGRAM:

29.09 / poniedziałek
godz. 19.00 – Teatr Stary – OK.NO (The window)
bilet: 30-100 zł / po spektaklu spotkanie z artystami

30.09 / wtorek
godz. 18.00 – Spotkanie z Januszem Opryńskim (w formule Bitwa o Kulturę), prowadzący: Jacek Wakar
wstęp wolny

1.10 / środa
godz. 12.00 – Wernisaż wystawy fotografii ze spektakli Janusza Opryńskiego
Galeria Ratusz

2.10 / czwartek
godz. 18.00 – Teatr Provisorium – Sala 6
Centrum Kultury / Sala Widowiskowa / po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami

3.10 / piątek
godz. 18.00 – Wernisaż wystawy scenografii ze spektakli Janusza Opryńskiego
Teatr Stary / wstęp wolny
godz. 19.00 – Jubileusz Janusza Opryńskiego, prowadzenie: Katarzyna Janowska
Teatr Stary / wydarzenie na zaproszenia

4.10 / sobota
godz. 17.00 – Andrzej Seweryn – Dawni mistrzowie – czytanie performatywne tekstu Thomasa Bernharda
Teatr Stary / po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami
godz. 20.00 – Teatr Ósmego Dnia – Nic nie wiemy na pewno
Centrum Kultury / Sala Widowiskowa

5.10 / niedziela
godz. 17.00 – Teatr Stary – Lear
Teatr Stary

OK.NO (The window)
spektakl muzyczny na podstawie twórczości Patti Smith; koncepcja, wybór i opracowanie tekstu, wykonanie: Eliza Borowska, Wojtek Mazolewski; muzyka: Wojtek Mazolewski; opieka reżyserska: Janusz Opryński
Punktem wyjścia do budowania opowieści są dzieła literackie Patti Smith: „Poniedziałkowe dzieci”, „Obłokobujanie”, „Pociąg linii M”, „Rok małpy” oraz przekłady piosenek autorstwa Filipa Łobodzińskiego ze zbioru „Nie gódź się”. Wybrane fragmenty opowiadają o różnych etapach życiowych i twórczych – szukaniu swojego miejsca w sztuce, społeczeństwie i świecie, który staje się coraz bardziej skomplikowany i obciążony wieloma problemami.

Sala 6
Teatr Provisorium; reżyseria, adaptacja (na podstawie opowiadania Antona Czechowa): Janusz Opryński; scenografia, kostiumy: Katarzyna Stochalska; występują: Jacek Brzeziński, Sławomir Grzymkowski, Łukasz Lewandowski
Spektakl oparty na słynnym opowiadaniu Czechowa, „Sala nr 6”. Tekst ten przez wiele lat był bardzo ważny dla ludzi walczących o wolność. W sposób dramatyczny pokazuje bowiem, jak „nienormalne społeczeństwo” zamyka w szpitalu ludzi normalnych. Twórcy spektaklu chcą odtworzyć ten świat, przywołując krainę Ulro, która jest słowem zapożyczonym od Blake’a – oznacza krainę duchowych cierpień, jakie znosi człowiek okaleczony.

Andrzej Seweryn – Dawni mistrzowie – czytanie performatywne tekstu Thomasa Bernharda
Czytanie performatywne „Dawnych mistrzów” autorstwa wybitnego, austriackiego prozaika i dramatopisarza Thomasa Bernharda. Powieść wydana w oryginale w 1985 roku to zbiór refleksji o świecie, sztuce, filozofii i literaturze. Wygłasza je, z wielką zapalczywością, osiemdziesięciodwuletni wdowiec Reger, siedząc przed obrazem Tintoretta w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum.

Teatr Ósmego Dnia – Nic nie wiemy na pewno
scenariusz, reżyseria, wykonanie: Kolektyw senioralny w składzie: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Jacek Chmaj, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki
Podróż jako wolność – w czasie, w przestrzeni, w myśleniu. W spektaklu twórcy powracają do wątków dawnych przedstawień, celebrując prawo do buntu i do śmiechu, także z siebie. To teatralna wędrówka przez pamięć, ale i ucieczka, która staje się świadomym wyborem niezależności wobec mód i schematów.

Lear
Teatr Stary; na podstawie Williama Szekspira; reżyseria: Janusz Opryński; występuje: Andrzej Seweryn
Esej aktorski, w którym historia Leara opowiedziana zostaje w osobliwy sposób. Lear po śmierci ciągle słyszy głosy córek i błazna, musi jeszcze raz przeżyć tragedię swojego życia. To powtórne wypełnienia swojego losu jest gorzkim wspomnieniem, wejściem w dialog z Gonerylą, Reganą, Kordelią, błaznem i z samym sobą.

Teatr Stary w Lublinie otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Jubileusz Janusza Opryńskiego w ramach dwóch projektów: „Jubileusz 50-lecia pracy artystycznej Janusza Opryńskiego” – w kategorii Teatr przyznane przez Instytuty Teatralny oraz „Pół wieku teatru Janusza Opryńskiego” – w kategorii Literatura przyznane przez Instytut Książki.