Wydarzenia

Zobacz wszystkie

Benshi: W pokoju obok

Portret kobiety. Ma zamknięte oczy, głowę lekko zwróconą w lewą stronę kadru, usta pomalowane na intensywny, czerwony kolor. Za nią zielona ściana.

Bilety:

10 zł

Bilety CK

Terminy:

reżyseria: Pedro Almodóvar
występują: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alessandro Nivola
dramat / hiszpania, usa / 2024

Nowy Jork. To tu spotykają się przyjaciółki sprzed lat – wzięta pisarka Ingrid i Martha, reporterka wojenna, która toczy właśnie najważniejszą bitwę swojego życia. Rozdzieliły je zawodowe i prywatne wybory, a na nowo połączy los, którego się nie wybiera. W dramatycznych okolicznościach Ingrid i Martha dostrzegą szansę, by jeszcze raz przeżyć coś wspólnie.

Lutowy cykl w Benshi postanowiliśmy poświęcić wybitnej brytyjskiej aktorce Tildzie Swinton. Jej zapadające w pamięć kreacje aktorskie kojarzą się przede wszystkim z androgynicznymi postaciami o charakterystycznej urodzie. Dlatego trochę na przekór rozpoczynamy filmem Nienasyceni” (2015) w reżyserii Luci Guadagnino, w którym Swinton prezentuje się w wyjątkowo kobiecej odsłonie. Film jest remakiem francuskiego Basenu” z 1973 roku z Alainem Delonem i Romy Schneider w rolach głównych. Kolejny pokaz to nasza Walentynkowa propozycja dla kinomanów ;) czyli Tylko kochankowie przeżyją” (2013). Zanurzmy się jeszcze raz w sensualną fascynację pary wampirów z ulubienicą Jima Jarmuscha w roli głównej. Trzecim filmem z kolei będzie Orlando” – brytyjski film kostiumowy na motywach powieści Virginii Woolf pod tym samym tytułem. Tytułowa rola przyniosła Swinton międzynarodowy sukces i rozpoznawalność. Ostatni pokaz to najnowsza propozycja w reżyserii Pedro Almodovara. Scenariusz W pokoju obok” powstał na podstawie książki Sigrid Nunez pt. Pełnia miłości”. 


Skąd nazwa Benshi?
– kiedy w Japonii pojawiło się kino, powołano do życia specjalny urząd – narratora i interpretatora filmowych zdarzeń. Ponieważ filmy zagraniczne stanowiły dla japońskiego widza nie lada kulturową zagadkę, pomagał on oglądającym zrozumieć płynące z ekranu treści, dopełniając tym samym odbiór dzieła. Funkcja ta nazywała się Benshi.
Po seansie wspólnie dyskutujemy o filmie.