Wydarzenia

Zobacz wszystkie

García García, Kos-Nowicki

Bilety:

40-130 zł

Terminy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej; Martin García García – fortepian; Paweł Kos-Nowicki – dyrygent

Program:
Ludwig van Beethoven v koncert fortepianowy es-dur, op. 73;
Charles Gounod I symfonia d-dur, cg 527 Pod palcami Beethovena fortepian stawał się żywym organizmem – tętnił emocjami, szeptał czułe słowa, by za chwilę buntować się i błagać o zrozumienie. Na tym instrumencie młody Ludwig stawiał pierwsze kroki jako kompozytor, a przez całe życie powierzał mu najgłębsze myśli i uczucia. Nic więc dziwnego, że to właśnie fortepian stał się bohaterem jednego z jego największych dzieł – Koncertu Es-dur op. 73, znanego jako „Cesarski”. Jednak, ironicznie, Beethoven zapewne nie przepadałby za tym tytułem, biorąc pod uwagę jego niechęć do napoleońskich podbojów.

Koncert Es-dur powstał w 1809 roku, kiedy Beethoven pracował w Wiedniu. Dzieło zadedykował arcyksięciu Rudolfowi – swojemu mecenasowi, przyjacielowi i uczniowi. Kompozycja nawiązuje do popularnych po Rewolucji Francuskiej koncertów wojskowych, w których dominowały marszowe rytmy i proste, żywe motywy. Tonacja Es-dur nadała koncertowi charakter heroiczny, idealnie oddając bojowy duch epoki. Co ciekawe, spośród wszystkich swoich koncertów fortepianowych, to jedyny, którego Beethoven nigdy nie zagrał publicznie – postępująca utrata słuchu odebrała mu możliwość wykonania tego niezwykłego utworu. Podczas koncertu na scenie pojawi się Martín García García, hiszpański pianista, który zdobył III nagrodę na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, by zmierzyć się z partią solową tego monumentalnego dzieła. W drugiej części wieczoru zabrzmi Symfonia D-dur Charlesa Gounoda, skomponowana w 1855 roku. To dzieło, choć może mniej znane niż jego słynne opery jak „Faust” czy „Romeo i Julia”, ukazuje inną, nie mniej wyrafinowaną stronę jego twórczości. I Symfonia Gounoda zachwyca elegancją i klasyczną harmonią, będąc dowodem jego mistrzostwa w budowaniu symfonicznych form i melodycznych inwencji. Choć rzadko wykonywana, zasługuje na szczególną uwagę za swoją świeżość i subtelne piękno.