Wydarzenia

Zobacz wszystkie

Gry komputerowe jako pole sztuki: estetyka i eksperymenty artystyczne

Wydarzenie odbywa się w przestrzeniach Tytonie.art na terenie Lubelskich Zakładów Tytoniowych
ul. Smoluchowskiego 1

Bilety:

udział bezpłatny
zapisy online

Gry komputerowe jako pole sztuki

Terminy:

2025-09-27 — 11:00

Czy gry komputerowe mogą być sztuką? Podczas tych warsztatów pokażemy, że tak – i to w wielu wymiarach. Spotkanie jest okazją, by spojrzeć na gry nie tylko jako rozrywkę, ale też jako przestrzeń twórczości, eksperymentów i artystycznych poszukiwań.

Część pierwsza to wprowadzenie teoretyczne do najciekawszych artystycznych eksperymentów w grach. Uczestnicy poznają estetyki retrogamingu, przykłady post-cyfrowości akcentujące niedoskonałość technologii, a także gry tworzone w duchu hand made digital, czyli łączące rękodzieło z cyfrowym medium. Omówimy także, jak do gier przenikają strategie i pomysły zaczerpnięte z awangardy artystycznej, dzięki czemu powstają dzieła wymykające się tradycyjnym kategoriom „rozrywki”.

Część druga ma charakter praktyczny i przybliża kulisy pracy nad grą. W prosty sposób wyjaśnimy, jak działa branża game dev, jakie są główne etapy powstawania gry i jakie narzędzia wykorzystują twórcy. Uczestnicy zobaczą, jak od pomysłu przechodzi się do koncepcji narracyjnej, projektowania przestrzeni i wreszcie samej realizacji. To część, w której teoria spotyka się z praktyką – pokazując, jak różne wizje artystyczne można przekuć w gry.

Warsztaty mają formę otwartego spotkania – inspirującego i interaktywnego. To świetna okazja, by przekonać się, że gry komputerowe mogą być czymś więcej niż tylko graniem: mogą stać się dziełem sztuki i polem twórczych eksperymentów. Prowadzenie: dr Radosław Bomba, mgr Wojciech Madziocha, Centrum Badań Gier UMCS.

Wydarzenie jest częścią projektu Inkubator Lubelskiej Dzielnicy Kreatywnej – działania edukacyjne.

dr Radosław Bomba  badacz, nauczyciel akademicki, animator kultury cyfrowej. Absolwent kulturoznawstwa i socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych Ochrona własności intelektualnej (UMCS, 2014) i Grafika komputerowa i DTP (UMCS, 2015). Od 2006 roku pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie po obronie pracy doktorskiej (2012) pełnił funkcję adiunkta, a od 2021 roku profesora nadzwyczajnego. Zainteresowany wizualizacją wiedzy, humanistyką cyfrową, analityką kulturową, antropologicznymi aspektami gier komputerowych, ludologią, cyberkulturą, kulturą cyfrową, nowymi mediami oraz ich wpływem na przeobrażenia społeczno –kulturowe.

mgr Wojciech Miedziocha  z wykształcenia kulturoznawca, zawodowo grafik 3d i projektant z kilkuletnim doświadczeniem, brał udział w realizacji wielu projektów multimedialnych i gier wideo. Od 2009 roku stały współpracownik ośrodka Brama Grodzka Teatrr NN gdzie współrealizował multimedialne projekty 3d. Współrealizuje oprawę multimedialną stałych wystaw archeologicznych w muzeach. Poza realizacjami do instytucji kultury współprzygotowywał modele 3d do kilku gier wideo np.„Electro ride”, „The Berlin Wall”,, „Restaurant Flipper”, „Cooking Championship”, „Sunrise GP”. Przrowadzi webinary, warsztaty i konsultacje z zakresu tworzenia gier komputerowych. Jest stałym współpracownikiem festiwalu Typolub poświęconego poświęconego typografii i grafice użytkowej.