Wydarzenia

Zobacz wszystkie

30. Konfrontacje Teatralne

różne lokalizacje

Bilety:

30-120 zł

Terminy:

Tegoroczna, jubileuszowa edycja festiwalu odbędzie się w dniach 3 – 17 października pod hasłem „Uczta”. Tytuł ten, choć w czasach nasilenia konfliktów zbrojnych może wydawać się kontrowersyjny, jest naszą świadomą decyzją. W kontekście dzieła Platona, „Uczta” symbolizuje dążenie ku dobru, a przez to także do pokoju.

Program festiwalu koncentruje się wokół hasła „Logos — umysł zniewolony?”, czyli na pytaniu, czy nasza współczesna racjonalność naprawdę daje nam wolność, czy wręcz przeciwnie — ogranicza nas i pokazuje słabości dzisiejszej zachodniej cywilizacji. W czasie tegorocznej „Uczty” zaprezentujemy spektakle , które w krytyczny sposób odnoszą się do przemocy, wojny, nierówności społecznych i często mrocznego dziedzictwa Polski.

PROGRAM:

3.10 / piątek
godz. 17:00 – Fundacja Teatru Trans-Atlantyk – If I had a Gun, I Would Take Them All Down – reż. Paul Bargetto – 60 min – Sala Czarna CK

4.10 / sobota
godz. 18:00 – Fundacja Teatru Trans-Atlantyk – If I had a Gun, I Would Take Them All Down – reż. Paul Bargetto – 60 min – Sala Czarna CK

5.10 / niedziela
godz. 19:00 – Nowy Teatr – Elizabeth Costello – reż. Krzysztof Warlikowski – 230 minut z przerwą – Targi Lublin, Hala C

6.10 / poniedziałek
godz. 16:00 – Spotkanie z twórcami spektaklu „Elizabeth Costello”; prowadzenie: Jacek Wakar – Sala Kameralna CK
godz. 19:00 – Nowy Teatr – Elizabeth Costello – reż. Krzysztof Warlikowski – 230 minut z przerwą – Targi Lublin, Hala C

9.10 / czwartek
19:00 – Dom Spotkań z Historią – Ocalone – reż. Maja Kleczewska – 65 min – Teatr Stary
Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar

10.10 / piątek
19:00 – Dom Spotkań z Historią – Ocalone – reż. Maja Kleczewska – 65 min – Teatr Stary

11.10 / sobota
19:00 – Teatr im. J. Osterwy / Teatr Centralny – Trans-Atlantyk – czytanie porformatywne – reż. Łukasz Witt-Michałowski – Sala Widowiskowa CK
Po czytaniu dyskusja z udziałem twórców. Prowadzenie: Jacek Wakar

12.10 / niedziela
19:00 – BY Teatr – Bieżeńcy 1915 – reż. Andrei Novik – Sala Widowiskowa CK – 60 min

16.10 / czwartek
19:00 – Teatr Polski w Bielsku-Białej – Diabły – reż. Maja Kleczewska – 140 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – bilety: 60/80 zł Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar

19:00 – Teatr Polski w Warszawie – Separatka – reż. Joanna Szczepkowska – 120 min – Teatr Stary

17.10 / piątek
19:00 – Teatr Śląski w Katowicach – Wojna i pokój – reż. Janusz Opryński – 95 min – Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur
Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar – kieszeń sceny

Wydarzenia towarzyszące:
10.10 / piątek
19:00 – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” – 2129 – reż. Łukasz Witt-Michałowski – 60 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka”

12.10 / niedziela
18:00 – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” – 2129 – reż. Łukasz Witt-Michałowski – 60 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – spektakl rejestrowany

13.10 / poniedziałek
godz. 18:00 – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” – 2129 – reż. Łukasz Witt-Michałowski – 60 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – spektakl rejestrowany

 

If I had a Gun, I Would Take Them All Down
FestivALT, Fundacja Teatru Trans-Atlantyk; autor, wideo: Piotr Armianovski; reżyseria, dramaturgia: Paul Bargetto; wykonanie, dramaturgia: Michael Rubenfeld
Jaką cenę skłonni bylibyśmy zapłacić za próbę stworzenia lepszego świata? Tekst ukraińskiego dramatopisarza Piotra Armianovskiego został zrealizowany w formie monodramu przez Paula Bargetto i Michaela Rubenfelda. Spektakl wykracza poza tradycyjne granice opowieści scenicznej. To surowa i bezkompromisowa medytacja nad nieustającą walką Ukrainy z cykliczną przemocą i rosyjską agresją.

Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem
Nowy Teatr (Warszawa); reżyseria: Krzysztof Warlikowski; scenografia, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak; reżyseria świateł: Felice Ross; scenariusz na podstawie utworów J.M. Coetzeego: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński / współpraca: Łukasz Chotkowski, Mateusz Górniak, Anna Lewandowska; dramaturgia: Piotr Gruszczyński; współpraca artystyczna: Claude Bardouil; muzyka: Paweł Mykietyn; wideo, animacja: Kamil Polak; charakteryzacja: Monika Kaleta; występują: Ewa Błaszczyk, Mariusz Bonaszewski, Andrzej Chyra, Magdalena Cielecka, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Hiroaki Murakami, Danuta Niemczyk-Piątkowska, Maja Ostaszewska, Ewelina Pankowska, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska, Maria Tyszkiewicz
Postać Elizabeth Costello, stworzona przez Johna Maxwella Coetzeego (laureat literackiej Nagrody Nobla 2003), narodziła się w 1999 roku jako bohaterka dwóch wykładów, a w 2003 doczekała się własnej powieści. Bohaterka ta nie jest wyłącznie fikcyjnym, literackim bytem. Można powiedzieć, że stała się artystycznym i życiowym alter ego Coetzeego: zabiera głos w kwestiach etycznych, społecznych i ekologicznych, często w nieplanowany sposób wdzierając się w jego twórczość. Jest wreszcie Costello ulubioną i często także nieplanowaną postacią teatru Krzysztofa Warlikowskiego.

Ocalone
Dom Spotkań z Historią (Warszawa); tekst: Piotr Rowicki; reżyseria: Maja Kleczewska; kostium: Konrad Parol; muzyka: Cezary Duchnowski; wideo: Krzysztof Garbaczewski; choreografia: Anna Krysiak; konsultacja merytoryczna: Sylwia Chutnik, Wiola Rebecka, Joanna Rolińska; występuje: Agnieszka Przepiórska
Najnowszy monodram Agnieszki Przepiórskiej i jeden z pierwszych głosów oddanych ofiarom pacyfikacji Ochoty podczas Powstania Warszawskiego. Na bazie skrawków wspomnień i dzienników pochodzących od świadków i ofiar, autor scenariusza – Piotr Rowicki – utkał historię Ireny K., ukazując fragment wielu zbrodni, jakich dopuściły się w 1944 r. odziały SS RONA, składające się głównie z dezerterów zbiegłych z Armii Czerwonej. Spektakl nie jest jednak wyłącznie historią o obozie przejściowym na Zieleniaku, ale uniwersalną opowieścią o kobietach, które doświadczyły gwałtu wojennego.
 

Sceny z Gombrowicza – czytanie adaptacji „Trans-Atlantyku”
Centrum Kultury, Teatr im. J. Osterwy / Konfrontacje Teatralne; reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski; adaptacja: Jarosław Cymerman, Łukasz Witt-Michałowski; scenografia: Adam Łucki; kostiumy: Maria Witt-Michałowska; choreografia, ruch sceniczny: Anna Godowska; muzyka: Piotr Bańka; występują: Michał Czyż, Wojciech Dobrowolski, Włodzimierz Dyła, Paweł Ferens, Maciej Grubich, Artur Kocięcki, Jerzy Kurczuk, Wojciech Rusin, Oskar Rybaczek, Daniel Salman, Marek Szkoda, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
Gombrowicz wraca po latach do Trans-Atlantyku i do Argentyny, by, będąc o kilkadziesiąt lat starszym, jeszcze raz przeżyć swoją „jedną taką wiosnę w życiu”, zapytać o młodość i starość, podjąć kolejną walkę z formą – w imię wolności jednostki. To jednak nie wszystko, wraca także po to, by odpowiedzieć na pytanie o swój stosunek do Polski i Polaków, a przede wszystkim rozliczyć samego siebie z postawy, którą przyjął po 1939 roku. Jak pisał bowiem w polemice z Czesławem Straszewiczem: „Trans-Atlantyk” to utwór najbardziej patriotyczny i najodważniejszy, jaki kiedykolwiek napisałem. I on to właśnie ściąga na mnie zarzuty, że jestem tchórzem i złym Polakiem.”

Bieżeńcy 1915
BY Teatr; reżyseria: Andrei Novik; scenariusz, dramaturgia: Roman Pawłowski-Felberg; muzyka: Darya Novik; scenografia, kostiumy: Alena Semeniuk; reżyseria światła: Daniła Goncharov; występują: Maria Czykwin, Andrei Novik, Darya Novik, Aleks Saprykin
Spektakl, oparty na książce Anety Prymaki-Oniszk „Bieżeństwo 191. Zapomniani uchodźcy”. Osnową scenariusza jest historia mieszkańców wschodniej Polski, którzy po wybuchu I wojny światowej zostali zmuszeni przez władze carskie do ewakuacji w głąb Rosji. Spektakl zrealizował zespół twórców z Polski i Białorusi, a wyprodukował BY Teatr – działający w Warszawie kolektyw zrzeszający białoruskich ludzi teatru, którzy z powodów politycznych zmuszeni zostali do opuszczenia Białorusi.

Diabły
Teatr Polski (Bielsko-Biała); reżyseria: Maja Kleczewska; scenariusz: Grzegorz Niziołek, Maja Kleczewska; scenografia: Zbigniew Libera; kostiumy: Konrad Parol; choreografia: Kaya Kołodziejczyk; muzyka: Cezary Duchnowski; występują: Oriana Soika, Ewa Dobrucka, Przemysław Kosiński, Mateusz Trojanowski, Maciej Kulig, Barbara Guzińska, Jagoda Krzywicka, Maria Suprun, Flaunnette Mafa, Michał Czaderna, Piotr Gajos, Tomasz Lorek, Grzegorz Margas, Mateusz Wojtasiński, Weronika Kudzia, Patrycja Wykrent, Paulina Krywult
Historia najgłośniejszego w Europie procesu o czary. We wrześniu 1632 roku w klasztorze urszulanek w Loudun zaczęły się dziać rzeczy dziwne i przeraźliwe. Ojca Urbaina Grandiera, proboszcza parafii Sainte Croix, niestroniącego od uciech cielesnych, elokwentnego jezuitę oskarżono o bycie zamieszanym w sprawę rzekomego opętania przełożonej zakonu urszulanek Matki Joanny od Aniołów oraz 16 innych zakonnic. Rozpoczynają się publiczne egzorcyzmy.

Joanna Szczepkowska – Separatka
Teatr Polski (Warszawa); reżyseria: Joanna Szczepkowska; dekoracje: Jolanta Gałązka; asystentka reżysera: Katarzyna Bocianiak; występują: Dorota Landowska, Joanna Szczepkowska
Komedia z gatunku tych, co pod pozorem lekkiej formy przemycają przenikliwą prawdę o naszej rzeczywistości. Bohaterkami sztuki Joanny Szczepkowskiej są dwie kobiety, które przypadkiem trafiają do szpitalnej sali przeznaczonej dla jednej osoby. Żadna z nich nie chce ustąpić i wyjść, bo każda uważa, że to właśnie jej należy się miejsce w „jedynce”. Skazane na swoje towarzystwo – próbują przetrwać do momentu, aż ktoś przyjdzie i zdecyduje za nie.

Wojna i pokój
Teatr Śląski (Katowice); scenariusz, reżyseria: Janusz Opryński; scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Katarzyna Stochalska; wizualizacje, reżyseria świateł: Aleksander Janas; dekoracje akustyczne: Andrzej Brzoska; ruch sceniczny: Vova Makovskyi; występują: Bartłomiej Błaszczyński, Katarzyna Brzoska, Aleksandra Fielek, Jakub Fret, Jerzy Głybin, Jan Jakubik, Natalia Jesionowska, Mirosław Książek, Anna Lemieszek, Artur Paczesny, Aleksandra Przybył, Michał Rolnicki, Wiesław Sławik, Violetta Smolińska, Artur Święs, Zbigniew Wróbel
Wojna i pokój. Miłość i śmierć. Żywi i umarli. Pośpiech przed nadciągającą apokalipsą. Czy mamy szansę zdążyć i jeszcze trochę pożyć, jeszcze mocniej kochać, zanim stracimy wszystko, co znamy? Czy to klasyczne teksty przeglądają się w rzeczywistości, czy rzeczywistość w nich? Janusz Opryński odważnie łączy dzieło Lwa Tołstoja z „Wojną peloponeską” Tukidydesa, by podkreślić przerażająco ogólnoludzkie i ponadczasowe przesłanie opowieści o wojnie i pokoju.

2129
Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka”; reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski; reżyseria ruchu: Adrianna Sawczak; scenariusz: Grzegorz Kondrasiuk / współpraca: Izabela Pastuszko, Łukasz Witt-Michałowski, Adrianna Sawczak, Jarosław Cymerman; muzyka: Michał IwanekŁukasz Jemioła; kierownictwo wokalne: Anna Michałowska-Kotynia; kostiumy: Maria Stępień
Spektakl powstał z okazji 60-lecia Chatki Żaka – miejsca niezwykle ważnego dla historii lubelskiej sceny teatralnej. To międzyczasowa podróż przez historię, teraźniejszość i przyszłość kultury studenckiej, opowiedziana językiem ruchu, obrazu, dźwięku i emocji. W 2029 roku tysiące kapsuł czasu wyruszyło w kosmos. Zamknięto w nich to, co definiowało kulturę studencką. W 2129 roku kapsuły czasu dryfują w przestrzeni kosmicznej, niosąc w sobie dziedzictwo świata, który już nie istnieje.